Ajokortti koulu – Tie taitavaksi kuljettajaksi

Ajokortin saaminen on monelle nuorelle suuri merkkipaalu elämässä. Sen myötä avautuu mahdollisuus liikkua itsenäisesti ja vapautua vanhempien tai kavereiden lautumaista. Usein ajokortin hankkiminen merkitsee myös uusien kokemusten, vapauden ja vastuun lisääntymistä. Autokoulut tarjoavat mahdollisuuden opettautua liikenteen sääntöihin, saada hyödyllisenä mayhdyksena, mutta myös kouluttajat stressaavat ajotunteja, jotta saat ajokortin.

Ajokorttia tavoitellessa ajokoulun valinta on ensimmäinen askel oikeaan suuntaan. Autokouluja on erilaisia, ja onkin tärkeää löytää itselleen sopiva koulu. Tärkeintä on varata alkuselvitys, sillä jo tässä vaiheessa voi havaita, sopiiko koulutus juuri sinulle. Joissakin autokouluissa vaaditaan lääkärintarkastus, joka varmistaa, että terveydentila ei aiheuta riskiä liikenteelle. Toinen vaihe on teoriakokeen suorittaminen. Vaikka teorian oppiminen voi tuntua tylsältä, on se kuitenkin ensiarvoisen tärkeää, jotta tunnet autot ja liikennesäännöt.

Teoriakokeen hyväksytyn suorittamisen jälkeen alkaa tärkeä vaihe, ajotunnit. Ajotunnit tarjoavat käytännön kokemusta liikenteessä ja auttavat oppimaan auton hallintaa erilaisissa tilanteissa. Nykyään ajotunteja voidaan suorittaa myös simulaattorissa, mikä on hyvä vaihtoehto erityisesti aloittelijoille. Ajotuntien määrä vaihtelee ihmisten välillä, mutta keskimäärin ajokorttiin vaaditaan noin 30 ajotuntia. Ajotunnit voi jakaa usealle eri kerralle ja onkin hyvä idea harjoitella sekä päivä- että yöaikaan, eri vuodenaikoina ja erilaisissa sääoloissa.

Ajotuntien aikana opit auton hallintaa, liikennesääntöjä sekä erilaisia liikkumistapoja eri liikennetilanteissa. Autokoulussa opetetaan myös turvallisuus- ja ensiaputaitoja, jotka ovat erittäin tärkeitä osata liikenteessä. Tämän lisäksi autokoulussa kannattaa keskittyä myös ajonhallintaan, jolloin auton saa hallintaansa oikein kaikissa tilanteissa. Ajoharjoittelun ohella saat myös hyvää ohjausta ja palautetta opettajalta, joka auttaa sinua kehittymään taitavaksi kuljettajaksi.

Yhteenvedossa voi todeta, että ajokortin saaminen vaatii aikaa, panostusta sekä tietysti rahaa. Autokoulussa käytettävään rahaan voi kuitenkin suhtautua investointina omaan tulevaisuuteen, sillä ajokortti avaa oven moniin uusiin mahdollisuuksiin. Onkin tärkeää valita sopiva autokoulu ja käydä tarvittava määrä ajotunteja, jotta saavutat taitosi ja saat ajokortin käteesi. Autokoulun valinta sekä ajotuntien suorittaminen auttaa sinua tulemaan taitavaksi kuljettajaksi, joka osaa käyttäytyä liikenteessä vastuullisesti ja turvallisesti.

Lähteet:
Liikenneturva