Lehikkäisten Lasten Autokoulun Ensimmäiset Ajotunnit – Leikkien Kautta Trafikkiprofiileiksi

Lehikkäisten lasten autokoulu tarjoaa ikimuistoisen seikkailun liikennemaailmaan. Viemme lapset kiehtovalle matkalle missä he saavat oppia liikennesääntöjä samalla kun pitävät hauskaa. Tässä blogissa haluan luoda valoa ensimmäisten ajotuntien taakse, mitä ne pitävät sisällään ja kuinka ne auttavat lapsia ymmärtämään paremmin liikenteen vaatimuksia.

Leikkiä, Oppia, Toimia

Ensimmäiset ajotuntimme ovat leikinomaisia, joiden avulla lapset pääsevät tutustumaan ajoneuvoihin ja liikentesääntöihin. Eriväriset ajoneuvot ja niiden vilkkaat valot houkuttelevat lapsia ikään kuin leikkimään sirkusmaneesissa. Tavoitteenamme on herättää lasten kiinnostus liikennettä kohtaan heittäytymällä heidän maailmaansa ja ottamalla käyttöön opetustyylejä, jotka aivan kuten leikin pitäisi tuottaa iloa.

Käytännön ajoharjoittelu pienoiskokoisilla lasten autoilla on olennainen osa toimintaamme. Lasten ei ole tarkoitus vain ajaa ympäriinsä – haluamme, että he nauttivat oppimisprosessista. Ajamme yhdessä temppuradalla, noudatamme liikennemerkkejä ja opettelemme turvallista ajotapaa. Kaiken tämän lomassa lapset oppivat liikennesääntöjen perusteita, kuten mikä merkki tarkoittaa pysähtymistä tai mikä merkki ohjaa kääntymään oikealle tai vasemmalle.

Kokemuksia ja Kertomuksia

Yksi parhaista kokemuksista jokaisella ajotunnilla on lasten kertomukset. Lapset jakavat ajatuksiaan ja tunteitaan autolla ajamisesta, liikennesäännöistä ja muusta mieleen juolahtavasta. Muun muassa näin pääsemme käsiksi siihen, millaisia ajatuksia ja tunteita liikenne ja autolla ajaminen herättävät pienissä kuljettajissamme.

Opettaa ja Oivaltaa

Meidän tehtävänä on opettaa liikennesäännöt, mutta keskeistä on, että lapset itse oivaltavat sääntöjen merkityksen. Tärkeintä on, että he ymmärtävät niiden olevan olemassa heidän itsensä ja muiden turvaksi. Jokainen liikennemerkki ja sääntö on kuin palapelin pala, joka auttaa hahmottamaan kokonaiskuvaa turvallisesta ja sujuvasta liikenteestä.

Lasten autokoulun ensimmäiset ajotunnit ovat merkittävä askel lapsen polulla kohti turvallisempaa osallistumista liikenteeseen. Mielestämme leikin ja oppimisen yhdistäminen on paras tapa opettaa lapsille liikennekäyttäytymistä. Jokainen lapsi, joka lähtee autokoulustamme hymyssä suin ja oppineena, on meille ilon ja ylpeyden aihe. Joten rohkeasti mukaan – jokaisesta lapsesta voi tulla vastuullinen ja turvallinen liikenteen käyttäjä.