Turvallisuus Ensin: Opitaan Liikennesäännöt

Lapset voivat jättää lelunsa nopeasti ja juosta kadulle miettimättä sen enempää. Lapset eivät välttämättä ymmärrä liikennesääntöjä ja riskejä, jotka liikenteessä liikkuminen tuo mukanaan. Tästä syystä lasten liikennekasvatus ja -tietoisuus ovat ehdottoman tärkeitä. Tässä blogissa kerromme, kuinka lasten autokoulussa opitaan liikennesääntöjä.

Liikennesääntöjen opettaminen lapsille

Lasten autokoulussa liikennesäännöt opetetaan leikin varjolla. Lapsi voi ajaa pienoismalliautolla ja opetella samalla ohittamaan oikealta, väistämään jalankulkijoita ja pysähtymään punaisissa valoissa. Tämän lisäksi lapsille opetetaan, minkä värisissä valoissa saa mennä ja milloin pitää pysähtyä. Liikennemerkit ja niiden merkitykset käydään myös läpi leikkisästi ja visuaalisesti.

On tärkeää, että lapsi oppii tuntemaan liikennesäännöt ennen kuin hän aloittaa koulutiensä. Varhaiskasvatuksessa alkanut liikennekasvatus luo perustan lapsen liikenneturvallisuudelle tulevaisuudessa.

Miten vanhemmat voivat tukea liikennekasvatusta?

Vanhempien rooli lapsen liikennekasvatuksessa on merkittävä. Lasten autokoulun lisäksi vanhempien tulisi käsitellä liikennesääntöjä myös kotona. Osoittamalla lap­sille lii­ken­ne­merk­ke­jä, ker­to­mal­la niis­tä ja har­jot­te­le­mal­la lii­ken­nees­sä käyt­täy­ty­mis­tä, van­hem­mat voi­vat tu­kea las­ten tur­val­lis­ta lii­kun­taa ja mat­kus­ta­mis­ta ylei­ses­ti.

Lasten autokoulun tehtävä on opettaa lapsille liikennesäännöt hauskalla ja leikkisällä tavalla, jotta liikenteessä liikkuminen turvallistuu. Vanhempien tuki ja aktiivinen rooli liikennekasvatuksessa ovat ratkaisevia lapsen turvallisuuden kannalta. Jokaisen tulisi pyrkiä olemaan hyvä esimerkki ja opettaa lapsia noudattamaan liikennesääntöjä aina liikenteessä ollessaan.